Publikacje

Mała encyklopedia ZSK


Mała Encyklopedia ZSK

pobierz plik PDF


Mała encyklopedia Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji jest publikacją o charakterze popularno-naukowym. Przybliża czytelnikowi kształt i zasady działania wdrażanego w Polsce systemu kwalifikacji. Zawiera przystępny opis 50 haseł umożliwiających zrozumienie istoty rozwiązań systemowych.

Encyklopedia jest skierowana szczególnie do pracowników instytucji odpowiedzialnych za funkcjonowanie systemu, ale także do pracowników służb zatrudnienia, organizatorów różnych rodzajów kształcenia i szkolenia, pracodawców, nauczycieli, trenerów, doradców zawodowych oraz wszystkich osób zainteresowanych nowym systemem kwalifikacji.


Opisywanie kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego


pobierz plik PDF


Ukazał się poradnik „Opisywanie kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego” przeznaczony dla tych, którzy zainteresowani są opisywaniem kwalifikacji rynkowych i uregulowanych. Poszczególne elementy omówiono w takiej kolejności, w jakiej proponuje się przygotowywanie opisu: od wyjaśnienia celowości włączenia kwalifikacji do ZSK – przez opis efektów uczenia się oraz wymagań dotyczących walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację – do pozostałych informacji wymaganych we wnioskach. Omówione są kolejne pola wniosku o włączenie kwalifikacji do systemu, a także przykłady oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, opracowane na podstawie doświadczeń z projektów prowadzonych w Instytucie Badań Edukacyjnych w latach 2014–2015.


Polska Rama Kwalifikacji


Polska rama Kwalifikcacji

pobierz plik PDF


Publikacja przedstawia Polska Ramę Kwalifikacji (PRK) – jedno z ważniejszych narzędzi zintegrowanego systemu kwalifikacji, opracowane w wyniku kilkuletnich prac eksperckich i szerokiej debaty społecznej. PRK porządkuje kwalifikacje nadawane w systemach oświaty i szkolnictwa wyższego oraz poza nimi. Ułatwia porównywanie ich ze sobą oraz odnoszenie do kwalifikacji funkcjonujących w innych krajach europejskich. Podobnie jak Europejska Rama Kwalifikacji składa się z 8 poziomów, na których określono odpowiednie wymagania względem efektów uczenia się i opisano je w kategoriach: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

W postaci rozkładanych map ujęto poszczególne charakterystyki poziomów – uniwersalne, typowe dla kształcenia ogólnego, dla 5 poziomu PRK, dla szkolnictwa wyższego, dla kształcenia i szkolenia zawodowego. Publikacja jest zgodna z rozporządzeniami do ustawy o ZSK w sprawie charakterystyk poziomów PRK.


Polska Rama Kwalifikacji. Poradnik użytkownika


Mała Encyklopedia ZSK

pobierz plik PDF


Poradnik przedstawia podstawowe informacje na temat Polskiej Ramy Kwalifikacji, jej strukturę oraz opracowane charakterystyki poziomów. Podaje konkretne wskazówki pomocne w czytaniu i interpretacji poszczególnych zapisów. W publikacji omówiono też specyfikę kolejnych poziomów Polskiej Ramy, uzupełnioną przykładami wybranych efektów uczenia się oraz kwalifikacji   odniesionych do danego poziomu.

Poradnik jest wsparciem dla osób, które będą brały udział w określaniu poziomu kwalifikacji. Skorzystają z niego także wszyscy opisujący efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji oraz zaangażowani w tworzenie ram sektorowych.


Przegląd kwalifikacji uregulowanych


Przegląd Kwalifikacji Uregulowanych

pobierz plik PDF


Ustawa o ZSK nałożyła na ministrów obowiązek dokonania przeglądu (do stycznia 2021 r.) kwalifikacji uregulowanych należących do ich działów administracji rządowej. Jak przeprowadzić taki przegląd? Jak zidentyfikować kwalifikacje, które powinny zostać włączone do systemu?
Publikacja nie tylko odpowiada na te pytania, lecz także dostarcza gotowego narzędzia - karty przeglądu kwalifikacji uregulowanej.


Przypisywanie poziomu PRK do kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego


Przypisywanie poziomu PRK

pobierz plik PDF


Publikacja dotyczy kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego, czyli cząstkowych. Jest to materiał pomocniczy dla osób opisujących kwalifikacje, dla ekspertów dokonujących porównania efektów uczenia się wymaganych dla danej kwalifikacji z wymaganiami poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji. W publikacji wykorzystano opracowania robocze powstałe w ramach realizowanego przez IBE projektu

„Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania krajowych ram kwalifikacji i krajowego rejestru kwalifikacji na rzecz uczenia się przez całe życie”.


Walidacja – nowe możliwości zdobywania kwalifikacji


Walidacja nowe możliwości zdobywania kwalifikacji

pobierz plik PDF


Publikację opracowano jako pomoc dla osób, które są zaangażowane w planowanie i prze­prowadzanie walidacji, oraz dla osób tworzących i oceniających opisy kwalifikacji zgłaszanych do ZSK. Zawiera informacje przydatne dla instytucji certyfikujących, funkcjonujących w ramach Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK), oraz podmiotów ubiegających się o uprawnienia do certyfikowania. Adresatami tego materiału są także minister­stwa oraz podmioty zewnętrznego zapewniania jakości, doradcy zawodowi i nauczyciele, a także inne osoby zainteresowane tą problematyką.

W publikacji wykorzystano opracowania, badania i analizy powstałe w trakcie realizowanych przez Instytutów Badań Edukacyjnych projektów systemowych. W aneksie umieszczono przegląd dokumentów i opraco­wań powstających w Unii Europejskiej, w których poruszane były zagadnienia związane z walidacją.


Włączanie kwalifikacji do ZSK


Włączanie kwalifikacji do zintegrowanego systemu kwlifikacji

pobierz plik PDF


Włączanie kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK) odby­wa się w różny sposób – zależy od tego, jakiego rodzaju jest dana kwalifikacja oraz na jakiej podstawie prawnej i przez kogo jest nadawana. W ustawie o ZSK określono, jak poszczególne grupy kwalifikacji są włączane do systemu, jednak odnalezienie w tekście ustawy poszczególnych informacji w tym zakresie może przysparzać trudności, jakie wiążą się z lekturą aktu prawnego, który sam w so­bie pod względem konstrukcji i stosowanej warstwy pojęciowej nie jest łatwy w odbiorze. Dlatego została przygotowana poniższa publikacja przedstawiająca scaloną i uporząd­kowaną wiedzę o włączaniu kwalifikacji do ZSK.

Materiał ten przeznaczony jest dla osób, które w różny sposób uczestniczą w dzia­łaniach związanych z włączaniem kwalifikacji do ZSK. Może być on pomocą dla pracowników urzędów odpowiedzialnych za procedury związane z włączaniem kwalifikacji do ZSK. Publikacja ta może być również przydatna dla instytucji, któ­re są zainteresowane wypromowaniem swoich kwalifikacji przez włączenie ich do systemu i publiczne udostępnienie w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji.



Ministerstwo Edukacji Narodowej
Departament Strategii i Współpracy Międzynarodowej
tel. +48 22 34 74 312, fax +48 22 34 74 253
mail: zsk@men.gov.pl
www.men.gov.pl
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
tel. +48 22 432 80 80, +48 22 432 89 91 do 93
mail: zrk@parp.gov.pl
www.parp.gov.pl
Instytut Badań Edukacyjnych
tel. +48 22 241 71 00
mail: krkbiuro@ibe.edu.pl
www.ibe.edu.pl

ZSK
Portal współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego